Recent comments

Breaking News

Saintis tumbuhan merancang usaha besar untuk menyusun 10,000 genom



Harapan untuk menjejaki DNA dari setiap makhluk hidup di Bumi adalah mengambil langkah maju dengan pengumuman rencana untuk urutan sekurangnya 10,000 genom yang mewakili setiap klad utama tumbuhan dan mikrob eukariotik. 

BGI gergasi sekuriti Cina dan GeneBank Kebangsaan China (CNGB) mengadakan bengkel semalam di luar Kongres Botani Antarabangsa, yang diadakan minggu ini di kampung halaman BGI di Shenzhen, untuk membincangkan apa yang mereka panggil rancangan 10KP. 

Kira-kira 250 saintis tumbuhan mengambil bahagian dalam perbincangan dan "sedang berjalan lancar," kata Gane Ka-Shu Wong, ahli genomik dan bioinformatik di University of Alberta di Edmonton, Kanada.  

Rancangan 10KP akan menjadi sebahagian utama Projek BioGenome Bumi (EBP), sebuah skim yang bercita-cita tinggi dan masih berkembang untuk mendapatkan sekurang-kurangnya data urutan kasar mengenai 1.5 juta spesies eukariotik, bermula dengan urutan terperinci satu ahli setiap 9000 eukaryotic keluarga. 

Usaha untuk menyusun tumbuhan bergerak maju lebih cepat daripada aspek lain EBP "kerana saintis tumbuhan lebih kolaboratif," kata Wong bercanda.  Pelan 10KP juga membina projek transkrip bernilai 1,000 tumbuhan (1KP) sebelumnya. Usaha itu, yang dilancarkan pada tahun 2012 dan kini hampir selesai, juga dipimpin oleh BGI, di mana Wong adalah pengarah bersekutu.