Recent comments

Breaking News

Genom Paling Besar



Yeah, inilah dikatakan genom! Sebuah bunga jarang ditemui di Jepun dinamakan Paris japonica sukan menakjubkan yang 149.000.000.000 pasangan bes, menjadikannya 50 kali saiz genom-genom manusia dan terbesar yang pernah ditemui. Sehingga kini, genom terbesar adalah kepunyaan lungfish marbled, yang 130 bilion pasangan asas ditimbang di 132.83 piksel yang mengagumkan. (Picogram adalah satu pertiga daripada gram). 

Genom pemegang rekod baru, yang diturunkan dalam karya tulis dalam Botanical Journal of the Linnean Society, akan lebih tinggi daripada Big Ben jika direntangkan hingga akhir. (Genom terkecil yang diketahui di kalangan organisma dengan nukleus ialah parasit mamalia yang dikenali sebagai Intestinal Encephalitozoon, dengan 2.25 juta pasang asas yang agak sukar). 

Para penyelidik memberi amaran bahawa genom besar cenderung untuk menjadi liabiliti: tumbuhan dengan banyak DNA mempunyai masalah yang lebih banyak menangguhkan pencemaran dan kepupusan iklim yang melampau-dan mereka tumbuh lebih perlahan daripada tumbuh-tumbuhan dengan DNA yang kurang, kerana mengambil masa yang lama untuk meniru genom mereka.