Recent comments

Breaking News

Evolusi dramatik dalam genom manusia mungkin disebabkan oleh parasit malaria



Mutasi genetik yang melindungi orang dari bentuk malaria biasa menyebar seperti kebakaran di Afrika sub-Sahara kira-kira 42,000 tahun yang lalu, menurut satu kajian baru. Hari ini, hampir mustahil untuk mencari seseorang dari rantau ini yang tidak memilikinya. Itu menjadikan mutasi salah satu daripada perubahan paling cepat dan paling kuat pada genom manusia yang pernah dilihat-walaupun ia tetap menjadi misteri mengapa penyakit tertentu ini mencetuskan tindak balas evolusi yang dramatik.
Jenis malaria manusia yang paling meluas di dunia disebabkan oleh Plasmodium vivax, parasit bersel tunggal yang disebarkan oleh nyamuk. Walaupun kurang mematikan daripada strain lain, P. vivax malaria tetap menjadi penyakit yang mengganggu: Ia menjangkiti kira-kira 16 juta orang di seluruh dunia pada tahun 2013. Namun di sebilangan besar sub-Sahara Afrika, P. vivax menyumbang kurang daripada 5% daripada semua malaria yang dilaporkan kes. Itu kerana kira-kira 99% orang Afrika yang tinggal di sini mempunyai varian gen yang dipanggil DARC, yang menutup reseptor protein tertentu di permukaan sel darah merah yang parasit perlu masuk. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana dan bila mutasi ini tersebar, Omar Cornejo, seorang ahli genetik populasi di Washington State University di Pullman, dan rakannya menganalisis urutan genom penuh dari 1000 individu moden dari 21 pusat penduduk di Afrika, Asia, dan Eropah. Para penyelidik kemudian menggunakan simulasi berasaskan komputer yang meramalkan bagaimana varian genetik tertentu tersebar di seluruh populasi dari masa ke masa memandangkan demografi yang diketahui di rantau ini dan pelbagai tekanan selektif.

Sumber: http://www.sciencemag.org/news/2017/03/dramatic-evolution-within-human-genome-may-have-been-caused-malaria-parasite